Захваљујући европским пројектима који се остварују кроз међународну сарадњу, земље учеснице остварују значајне предности јер се у великој мери побољшава квалитет живота грађана, а удруживањем новца земаља учесница, као и Европске уније, лакше и брже се стиже до циља. Управо то се у Војводини остварује кроз ИПА прекогранични програм Мађарске и Србије, који је планиран у буџетском периоду од 2007. до 2013. године. Основан је да би државе учеснице успоставиле програм заједничког управљања и има за циљ унапређење добросуседских односа, стабилности, безбедности и просперитета од обостраног интереса, као и подстицање њиховог хармоничног, уравнотеженог и одрживог развоја.
У оквиру ове сарадње Завод за урбанизам Војводине је спровео два ИПА-пројекта прекограничне сарадње са Мађарском. Посао је започет половином 2010. године, а завршен у планираном року, крајем прошлог месеца. По речима директора Завода, Владимира Зеленовића, реч је о изради главних пројеката рехабилитације прекограничних прикључних путева Бачалмаш-Бајмок и Тисасигет-Ђала. Оба пројекта су завршена у уговореном року предајом документације Заводу. Комплетна документација ће бити предата, као поклон, општинама у којима су ти путеви, а оне ће на основу тога моћи да траже новац за извођење радова. Зеленовић истиче да Завод успешно спроводи још два међународна пројекта, који би требало да буду завршени у фебруару следеће године. Завод је у циљу наставка учествовања на међународним пројектима, ових дана предао документацију за још три међународна пројекта, за које очекује да ће бити прихваћени.
- Конкурс за добијање новца преко ИПА прекограничне сарадње за ова два завршена пројекта објављен је у другој половини 2009. године и у консултацијама са групом младих стручњака Завода, који носе активности на свим међународним пројектима, менаџмент је одлучио да се припреме предлози пројеката из понуђених програмских области - каже Зеленовић.
Захваљујући томе пронађен је партнер у Мађарској, који је и водећи партнер у овом пројекту - Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt (предузеће за развој националне инфраструктуре Мађарске) из Будимпеште. Избор партнера је био веома добар, указује Зеленовић, јер је реч о компанији која запошљава стручњаке с великим искуством на међународним пројектима, који добро познају материју, процедуре и правила и који су спремни да помогну.
У раду на пројекту било је речи о значајним новчаним свотама, а и то је посао који пре није рађен, те је, каже Зеленовић, уложено много труда, али је све успешно завршено. - Укључивање у послове с којима се први пут сусреће носи доста нејасноћа, а и процедура спровођења јавне набавке избора извођача радова по ПРАГ правилима ЕУ била је новина за нас. Изазови су били велики јер је требало обезбедити учешћа од 15 одсто и испунити обавезу земље која није чланица ЕУ и обезбедити претфинансирање целокупне вредности пројекта, али смо успели и на тај начин показали онима који у будућности желе да се пријаве за добијање новца из ИПА-пројеката да је то могуће и да треба конкурисати. Није било лако јер је требало наћи начин да се паре обезбеде уз што мање трошкове. Након консултација с Владом Војводине решење је пронађено веома брзо тако што су у овогодишњем покрајинском буџету обезбеђене паре и за суфинансирање и претфинансирање свих активности за оба пројекта. Тако је Влада АПВ, на недвосмислен начин показала да у потпуности и без резерве подржава реализацију међународних пројеката који су у интересују развоја наше покрајине - каже Зеленовић.
Првим пројектом била је предвиђена израда главног пројекта с дозволом за извођење радова на рехабилитацији постојећег путног правца дужине 45 километара (од граничног прелаза Бајмок, преко насељеног места Бајмок до Бачке Тополе), као и локалног пута који повезује насељена места Бајмок и Мадараш. По Зеленовићевим речима, укупна вредност пројекта је 558.605 евра, од којих водећем партнеру NIF ZRT-у припада 158.480 евра, а Заводу као носиоцу пројектних активности из Србије, 400.125.
Другим пројектом било је предвиђено да се изради главни пројекат с дозволом за извођење радова који подразумевају рехабилитацију постојећег путног правца дужине 47,8 километара, од граничног прелаза "Ђала" преко Ђале и Новог Кнежевца до Чоке, као и крак пута од Новог Кнежевца преко насељених места Банатско Аранђелово, Мајдан и Рабе, до тромеђе Србије, Мађарске и Румуније. Укупна вредност пројекта је 536.742 евра - NIF ZRT-у припада 113.380 евра, а Заводу 432.362. По правилима овог програма, Завод је морао да обезбеди 15 одсто сопствених пара, док је остатак била обавеза ЕУ, што значи да је АПВ добила од ЕУ чисту донацију од око 700.000 евра.
Д. Млађеновић